الأحد، 25 سبتمبر 2011

دنـيـتين




بما ان الخريف بيدخل اهو .. و بما ان الاجواء بدات تبقى هادية , فكالعادة من غير مقدمة :

كأنى عايشه فى دنيتين ..
الاولى : مكانها جوايا , و اللى عايشين فيها تلاته .. انا و عقلى و قلبى , و احنا التلاته مختلفين .. مش بنتفق غير فى ان التلاته أنا .. وحاجات تانيه بسيطة و لما دا بيحصل بنتصالح .. و بنبقى سمن على عسل .. لكن غير كدا  احداث الدنيا دى مش بتخلص ... خيال عقلى و احساس قلبى مخلينى عايشه فى دنيا مليانة احداث , مرة عقلى يجى يشتكيلى من قلبى عشان حساس , و مرة قلبى يتخنق من عقلى عشان شغال , و مرة تالته قلبى زعلان من نفسه عشان بيحس , و ينتهز عقلى الفرصة و يلوم و يجرح فيا , و لما اصالحهم على بعض بحس انى تعبت ..
وساعات تانيه أنا اتدخل و اسكت قلبى و عقلى و أعيش اللحظه , بكتاب لذيذ يفتحلى افق جديدة و يخلينى اشوفها .. بموسيقى هادية تملانى أمل .. بكوبايه شاى عادية تخلينى احس ان فيها مسحوق سحرى خلانى كويسة , بانى اقف فى البلكونة و ادور على غاز السعادة , بانى اقعد مع صديقتى الصدوقة فى مكان على البحر بنحبه ,  بحاجات صغيره كلها جنان .. بس فى الاخر أنا ..

و التانية : دنيا الواقع , والظروف و الناس و الزحمة و السياسة و المشاكل و الغفلة و التناقض , الدنيا اللى كل ما تحس انك عرفت ديتها , تحدفك بأكبر طوبه و تقولك " أنت مغفل , انا مابتفهِمش , وماتحولش تفهمنى .. أنا بتعاش بس , عيِشنى  " و اللى عايشين فيها اى حد غيرك , انت واقف فى النص و دايرة حوليك ناس قريبة ناس بعيده و ناس برا اصلا , ناس بتحبك و تحبها و ناس بتحبك و تجرحك و ناس مابتحبكش وبردو بتجرحك , ناس بتفهم ناس مكلكعه ناس بسيطه , ناس فيهم الانسانية كبيرة و ناس الانسانية ملهاش معنى فى قاموسهم ,

بس فى الاخر .. و ايه يعنى !؟
ايه يعنى تتصدملك فى كام شخص عرفته ولا حتى فى كل الناس اللى عرفتها ؟ اهم حاجه متتصدمش فـ نفسك
ايه يعنى تحس انك محبط , مش هتفضل محبط على طول , اهم حاجه ماتستسلمش ..
ايه يعنى تبقى لوحدك ؟ مش هتفضل على طول لوحدك , هيبقالك صاحب او حبيب , اهم حاجه لما تلاقيهم ماتحسش انك لوحدك
ايه يعنى المشاكل ؟ هو الدنيا ليه طعم غير بيها ؟ اهم حاجه لما يجيلك فرصة تبص لمشاكلك من بعيد ماتتاخرش عشان لما هتشوفها من بعيد هتعرف قد ايه هى صغيرة ..


بس 

هناك تعليقان (2):